بسم الله الرحمن الرحیم
از آنجا که امروزه ظاهراً فمینیسم است که مهمترین مدافع نقشآفرینی زن در اجتماع قلمداد میشود، گام اول در ترسیم الگوی مطلوب از حضور و نقشآفرینی اجتماعی زن این است که با تصویر صحیح میدان بازی، در دام الگوی «نا-مرد سالارانه» غربی نیفتیم؛
این مطلبی بود که چندی پیش در سخنرانیای با عنوان زن یا نا-مرد، مساله این است! بدان پرداختم.
گام دوم، ارائه تصویر اسلامی است؛
و برای اینکه از مواجهه سلیقهای اجتناب شود باید با اصل قرار دادن محکمات، این مساله متشابه را حل کرد.
بدین منظور نشستی در روز اول ماه مبارک رمضان ۱۴۴۰ (۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸) در مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران در قم برگزار شد، و از آنجا که جمع حاضر، در جریان بحث قبل بود، محور این جلسه، ادامه بحث مذکور قرار داده شد ودر فرصت مذکور عمدتا به بیان ابعاد سلبی تصویر اسلامی (یعنی چارچوبها و محدوده هایی که در طراحی این نقشآفرینی باید رعایت کرد) بسنده شد؛ هرچند اشاره بسیار مختصری شد به ابعاد ایجابی؛ تا ان شاء الله در فرصتی دیگر بحث تفصیلی از ابعاد ایجابی آن نیز مطرح شود.
دانلود فایل صوتی نقش آفرینی اجتماعی زن
بازدیدها: ۳۶۹
سلام و رحمت الله استاد
نمیدونم این حرفی که میزنم چقدر صحیح باشه ولی آنچه میفهمم داغ بودن مسئله زن و حقوق زنان در جامعه و لزوم نگارشی جمع بندی شده از آثار شهید مطهری مبتنی بر آثار اعم از کتب و یادداشت ها است. اگر این مهم برای شما مقدور نیست که احتمالا نیست، خاضعانه این شاگرد کوچکتان از شما خواهش میکند با مبانی شهید مطهری در یادداشتی به مسئله کودک همسری و حتی جواز ازدواج با نوزاد و تمتع از او بپردازید!؟
شرمنده از اطاله کلام.
سلام علیکم
دو مطلب باید تفکیک شود:
۱. وقتی یک بحث فقهی و حقوقی تخصصی، به نحو عامیانه مطرح شود، همین شبهات را با خود میآورد.
گویند یکی از عوام دید چند روز است درس خارج یکی از مراجع خیلی بحثش شدید است. پرسید موضوع بحث چیست؟ گفتند: مقدمه واجب. گفت یعنی چه؟ یکی خواست مساله را ساده فهم کند: گفت یعنی اگر بخواهی از پشت بام بالا بروی، نردبان گذاشتن واجب است یا نه؟ گفت واقعا عمرشان را تلف میکنند!
حالا این هم همین طور شده:
مسالهای بوده در قدیم که به دلایلی لازم بوده کسی را به کس دیگر محرم کنند ولی ازدواج نباشد. مثلا میخواستندکودکی را سرپرستی کنند، ویا می خواستند زن شوهرداری را بدون شوره به حج بفرستند و می خواستند یکی محرم او باشد. در اینجا می گفتند آیا جایز است دختر وی را به عقد مرد مورد نظر درآوریم که این زن مادر زن شرعی آن مرد شود و محرمش شود. گفتند «با نظر ولی عقد دختر خردسال جایز است».
بعد این مساله پیش آمد که نکند این مرد بخواهد از موقعیتش سوء استفاده کند و تمتع جنسی ببرد. گفتند با شرط ضمن عقد مشکل حل میشود. (در صیغه ازدواج موقت، میتوان شرط ضمن عقد گذاشت که محدوده روابط را معلوم کرد. مثلا روابط در حد برداشتن روسری باشد)
بعد این مساله در فضای طلبگی پیش آمد که اگر خطبه عقد را خواندند و می دانیم اقتضای طبیعی عقد، جواز تمتع است و شرط ضمن عقد نگذاشتند، چطور؟
گفتند اگر کارهایی در حد بلغ کردن و بوس کردن انجام داد، مو.اخذه نمی شود اما قطعا حق ندارد به دخول و … اقدام کند.
حالا در فضای بحث فقهی، دیگر این زمینه های اجتماعی مفروض اهل بحث است و فقط دارند بحث حقوقی اش را مطرح می کنند که آیا اصل عقد کودک جایز است یا نه، و اگر جایز شد چه محدودیتهایی دارد و …؛ و وقتی بدون در نظر گرفتن آنچه موجب بحث شده، نتیجه فقهی مطرح می شود این شبهات پیش میآید.
۲. اما یک مطلب دیگر هست و آن اینکه متاسفانه غربیان برای رواج بی بند و باری در ایران، دارند سن کودک را به ۱۶ و ۱۸ تعریف می کنند و ازدواج با دختر ۱۶ ساله را مصداق کودک همسری معرفی می کنند. اینها کاملا مغالطه است. خود همانها که این را مطرخ می کنند قبول دارند که سن بلوغ خیلی پایین تر است وقبول دارند که غریزه جنسی قوی است و فشار می آورد بعد پیشنهاد دوستی دخحتر وپسر و رابطه غیرشرعی می کنند. یعنی می گویند ازدواج شرعی دختر ۱۶ ساله ممنوع باشد اما اگر او دوست پسر پیدا کرد و با او رابطه برقرار کرد اشکالی ندارد.
آمار سقط جنین دختران زیر ۱۸ سال (یعنی کودک) در آمریکا در چند سال قبل حدود ۱ میلیون نفر بود.
باید مواظب بود به بهانه کودک همسری، کاری نشود که سن ازدواج را بالا تعریف کنند و بعدش افراد را به روابط نامشروع تشویق کنند ویا لااقل فقط راه نامشروع باقی بماند
والسلام علیکم